Fakta om fett i kostholdet

Det er ikke ett fett hvilket fett du spiser. Alt fett gir like mye energi, men helseeffekten er forskjellig.


Mettet og umettet fett

Fett finnes i matvarer fra både dyreriket og planteriket. Både mengde og type fett varierer i ulike matvarer. Fett deles inn i mettet og umettet fett. Umettet fett er videre delt inn i enumettet og flerumettet fett. Det er fettets kjemiske struktur som avgjør hvilke egenskaper og hvilken helseeffekt det har.

Fett og hjertehelse

Hva slags fett du spiser har betydning for kolesterolet ditt. Mettet fett øker kolesterolet, umettet fett reduserer dett. Høyt kolesterolnivå gir –  sammen med høyt blodtrykk, tobakk og overvekt – økt risiko for å utvikle hjerte- og karsykdommer. Derfor er det gunstig å holde kolesterolet så lavt som mulig, så lenge som mulig. 

Det kan du klare med enkle grep i kostholdet:

  • Velg magre meieriprodukter
  • Velg magre kjøttvarer, det er enkelt å bytte fra kjøttdeig til karbonadedeig
  • Spis en håndfull nøtter om dagen
  • Velg myk og flytende margarin og oljer
  • Spis mer fisk og gjerne fiskepålegg som kaviar, makrell i tomat og sild
  • Spis mindre kolesterolrike matvarer som egg, lever og annen innmat hvis du har høyt kolesterol
  • Spis masse grønnsaker og frukt
  • Spis grove kornvarer
  • Vær forsiktig med kaker, iskrem og sjokolade
  • Og visste du at majones og majonesbaserte salater er laget av olje som har et høyt innhold av umettet fett?

Mettet fett

  • Finnes hovedsakelig i matvarer fra dyreriket. Det kan for eksempel være fett kjøtt og fete meieriprodukter.
  • Kjemisk kjennetegnes mettet fett ved at de bare har enkeltbindinger mellom atomene i molekylkjeden. Dette gir de en rett og stavformet struktur.
  • Har fast konsistens når de står i kjøleskapet og blir myke i romtemperatur

Umettet fett

  • Finnes gjerne i matvarer fra planteriket og sjøen.
  • Kan være enten enumettet eller flerumettet. En enumettet fettsyre har én dobbeltbinding mellom to av atomene i molekylkjeden. Ved dobbeltbindingen gjør kjeden en knekk og dette gjør at fettmolekylet tar større plass enn mettet fett. Flerumettede fettsyrer har flere dobbeltbindinger, og dermed knekker, i sin struktur.
  • Er mykt eller flytende når det står i kjøleskapet

Av

Marte Gjeitung Byfuglien
Helse- og ernæringssjef

 
Se oppskrifter og våre hjertego´ produkter her